O zbožnosti trestanců aneb co ten vězeňský kaplan vlastně dělá?

Pavel Kočnar,
Evangelický kalendář 2022, str. 103–104

Probírám se popsanými papírky, co připomínají psaníčka, jaká si  žáci v ještě „bezmobilové“ době tajně posílali pod lavicemi. Cestou od vězeňské brány do své kanceláře jsem je vybral z přihrádky v kanceláři „Pentagonu“, jak je žargonem vězňů označováno oddělení výkonu trestu. Doputovaly tam z míst, kde život neplyne, ale drhne — z vězeňských cel.

Většina vzkazů je psána obstojnou češtinou, některé ale působí komicky, až nesrozumitelně: „touto formou žádám o pohovor s místním Kaplanem“, „prosim ustalé návštěvi na bohoslužbi“, „dovoluji si o byblickou konzultaci“… Cit pro jazyk jde stranou, zkoumám data, podpisy, identifikuji žadatele, odhaduju motivaci a stanovuju pořadí rozhovorů. Právě individuální rozhovor je základní způsob duchovního doprovázení vězňů.

O něco méně formální, ale pro udržení přirozeného kontaktu důležité jsou také pravidelné návštěvy vězňů na jejich tzv. ubytovnách. Odemknout dveře domova, který člověku nepatří, a nepozván vstoupit vyvolává zvláštní pocity — nejeden z „domácích“ kvůli něčemu podobnému tady teď „bydlí“. Ale zvykl jsem si a vstupuju s úsměvem. Někdy jsem ignorován, jindy chladně pozorován, většinou ale slušně pozdraven a nezřídka vřele přivítán lesem vztažených rukou. Kterou stisknout a kterou přehlédnout? Pronést bodrou frázi, nebo zachovat odstup, přijmout, či nepřijmout pozvání na čaj „magorák“? Podaří se oslovit skutečně potřebného, nebo se sám stanu předmětem manipulace?

EK22-104

Po rychlém vnitřním vyhodnocení potřeb a rizik usedám na oprýskanou železnou stoličku ke stolku v podobném stylu a pouštím se s „domácími“ do řeči. Rodina, návštěvy, dopisy, rozchody, konec trestu, vztahy a poměry na ubytovně, volby, amnestie, církev, skandály, papež… Přetřásáme možné i nemožné jako kdekoli jinde, jen kulisy a kostýmy jsou jiné. A taky tváře. Je nadějné, že se skoro vždycky dostaneme k otázce, kde v tom zmateném světě a v které konkrétní situaci je Pán Bůh a kde já. A když se někdo odváží hledat příčinu zmatku v sobě a požádá o individuální rozhovor, případně začne chodit do kaple na „modlení“, je to první malé vítězství.

Jenže k přiznání vlastní viny, k lítosti a pokání vede krkolomná cesta a na ní musím jako kaplan nakročené vězně doprovázet, povzbuzovat a taky napomínat. Jak? Podobně jako naši faráři nás. Nemám po ruce víc než Bibli a modlitbu, k nimž musím z vlastních zásob přidat empatii, důslednost a opatrnost. Rozhodující bitva ale přijde až venku a ta už bude beze mě…